Зазвичай, ігри сприймаються як спосіб розважитися — але все змінюється, коли мова заходить про серйозні ігри (serious games). Виявляється, бажання грати та задоволення, яке приносять ігри, допомагають вирішити глобальні проблеми людства. Розповідаємо про ігри, успіхами в яких не соромно похвалитися перед бабусею.
«Quest to Learn: як перетворити школу на гру» – стаття із циклу матеріалів, присвячених гейміфікації в освіті. Матеріал публікується з дозволу AIN.UA
Що таке серйозні ігри
Перш за все, необхідно розуміти різницю між гейміфікацією та серйозними іграми. Це два способи використовувати ігри не лише заради втіхи, однак серйозні ігри — повноцінний вид діяльності. У той ж час, гейміфікація — лише додаток до, наприклад, освіти.
Серйозні ігри в медицині
Серйозні ігри-симуляції широко застосовують у медичній освіті. Одна з них, SICKO (Surgical Improvement of Clinical Knowledge Ops), була розроблена в Стенфорді. Гравець перетворюється на лікаря, який має обстежити пацієнта та з’ясувати, чи потрібне йому хірургічне втручання.
Гра пропонує широкий арсенал діагностичних інструментів. Так майбутні лікарі навчаються коректно планувати лікування пацієнтів.
Якщо гравець вирішує, що віртуальний пацієнт потребує хірургічного втручання, гра не закінчується. У такому випадку доведеться виконати кілька тестів на перевірку знань. Доктор SICKO супроводжує кожне запитання та відповідь своїми коментарями. Інколи задоволеними, іноді — роздратованими, але завжди інформативними.
Серйозні ігри в науці
Серйозні ігри застосовуються не тільки в освіті, а й у науці. Існують питання, які краще вирішувати спільно — так виникла громадянська наука. Головна ідея — залучати до вирішення певних проблем науковців-аматорів або людей, які не мають жодного стосунку до науки.
Один із проектів громадянської науки — гра Foldit. Вона отримала справжнє визнання, коли гравці розшифрували кристалічну структуру одного з білків, який викликає вірус СНІДу у мавп. Учені страждали над цією задачею 15 років, а гравці впоралися за три тижні.
Напевно, ви вже здогадалися: Foldit пропонує гравцям розшифрувати структуру білка. Білки можуть складатися з тисяч амінокислот, тому передбачити шлях згортання молекули та її кінцеву структуру не так просто. Це задача, яка потребує надзвичайно багато часу та людського ресурсу.
Розробники перетворили процес розшифровування на головоломку та залучили до неї сотні тисяч людей з усього світу. Вони розв’язували завдання, а вчені аналізували та досліджували найвдаліші результати.
Foldit має й освітню роль. На сайті гри можна знайти пояснення біологічних процесів, які лежать в основі згортання білків. Також там зазначено, навіщо взагалі досліджувати структуру білків і «згортати» їх онлайн. Гравці розуміють, як вони допомагають знайти ліки від СНІДу, раку, хвороби Альцгеймера.
Інша гра, Eyewire, пропонує відтворити структуру сітківки ока миші. Гравці також складають пазли, а результати допомогають ученим зрозуміти, як з’єднуються нейрони.
Також Eyewire пропонує ресурси для вчителів. Якщо ви хочете змалку виховувати в дітей інтерес до нейронаук, можете ознайомитися з планом трьох уроків, присвячених структурі нейронів. Також зверніть увагу на сторінку з описом гри та додатковими ресурсами.
Серйозні ігри застосовуються в різноманітних науках — фізиці, астрономії, археології. Так, у CosmoQuest гравці створюють мапи планет та супутників. Вони змагаються між собою, а за досягнення отримують бейджі.
CosmoQuest — це більше, ніж гра. Це ціла спільнота, яка об’єднує науковців, освітян та всіх, хто цікавиться астрономією. Тут можна послухати подкасти, подивитися освітні відео, ознайомитися з тематичними інфографіками. Освітяни також знайдуть цікавий контент – плани уроків та освітніх заходів. Наприклад, є план уроку про різницю між астрономією та астрологією.
Гра Higgs Hunters пропонує зазирнути в адронний колайдер. Це ще й вправа на уважність: потрібно знаходити частинки, які непередбачувано розпадаються. Комп’ютерна програма цього зробити не може — на відміну від людини.
Ще більше проектів громадянської науки можна знайти тут.
Якісна серйозна гра поєднує цікаве дозвілля з дійсно корисною діяльністю. У проектах громадянської науки — це просвітництво та аналіз даних, в освітніх — симуляції, у соціальних — збір ідей в ігровому середовищі. Долучитися може кожен — освіта та фах не мають значення.
На цьому завершується серія матеріалів на тему гейміфікації освіти. Наступний тренд — адаптивне навчання та персоніфікація.
Авторка матеріалу: Анна Ляшенко, методистка EdEra